Blijf jezelf opnieuw uitvinden!

Anne Meint Bouma op 1 december 2016

Blijf jezelf opnieuw uitvinden!

Blijf jezelf opnieuw uitvinden!

December is bij uitstek een goede periode om terug te blikken op het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar wat komen gaat. Als Flexbrain zien we dat verandering de nieuwe zekerheid in het werkleven is geworden. De wereld gaat steeds sneller, klanten worden veeleisender en organisaties dynamischer. Om als professional werk te kunnen behouden, moet je je continu blijven ontwikkelen. Om deze reden zijn we in 2016 begonnen met het organiseren van drie inspiratiesessies voor professionals. Het jaarthema was ‘ik als professional’.

De inspiratiethema’s stonden in het teken van jezelf opnieuw uitvinden. Wie ken je? Wat vind je belangrijk? Is er ruimte voor verbetering, voor doorontwikkeling? Het geeft ontzettend veel energie om te merken dat professionals op zoek zijn naar mogelijkheden om continue bezig te zijn met persoonlijke ontwikkeling. Dit blijkt ook uit de opkomst tijdens deze inspiratiesessies. Ruim 400 professionals hebben de sessies, met sprekers als Martijn Aslander, Roeland Dietvorst en Jos Burgers, bijgewoond.

Buk niet als de klant nog niet slaat

Als (zelfstandig) professional is het belangrijk dat je jezelf continu blijft ontwikkelen om ook in tijden van verandering relevant te blijven. Je wilt niet alleen nu maar ook in de toekomst verzekerd zijn van opdrachten. Je wilt meegroeien met je klanten, met de markt en de wereld om je heen. Martijn Aslander benadrukte dat we niet te bang moeten zijn om nieuwe zaken op te pakken. Hij wees hierbij op een uitspraak van Pippi Langkous: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan. Dit geldt bij uitstek voor zzp’ers. Zie jouw ondernemerschap als het runnen van een mini-bedrijf. Om jouw bedrijf succesvol te maken én te houden moet je bereid zijn om nieuwe dingen te proberen die jouw helpen om jouw positie als zzp’er te versterken.

Wat ik vaak zie is dat zzp’ers en professionals inhoudelijk zeer sterk zijn en hun vak met passie uitvoeren, maar soms moeite hebben met het verkopen van hun diensten en met het onderhandelen over tarieven. Als je de fijne kneepjes van marketing en personal branding weet te beheersen, dan zal je nog mooiere opdrachten binnenhalen.

Om een opdracht binnen te halen ben je soms geneigd om je tarief te verlagen. Jos Burgers bracht de boodschap over om vooral nog niet te bukken als de klant nog niet slaat, met andere woorden: Het is mooi dat je opdrachten binnen haalt en dat jij je vak mag uitoefenen, maar het is zonde als je daar niet voor beloond wordt.


Ambitieus maar zorgen door de Wet DBA

Er komt veel terecht op het bord van de zzp’er. Aan de ene kant moet je nadenken over personal branding, social selling, persoonlijke effectiviteit en moet je je vakkennis op pijl houden. Los van dit komt er ook nog van alles op je af vanuit politiek Den Haag. De Wet DBA brengt veel onduidelijkheid en onzekerheid met zich mee bij opdrachtgevers én zzp’ers.

Dagelijks spreek ik veel zzp’ers. Stuk voor stuk ambitieus en goed in hun vak. Tegelijkertijd maken ze zich zorgen. Kunnen ze hun vak nog wel uitoefenen vanwege de aanhoudende onzekerheid omtrent de Wet DBA? Willen opdrachtgevers nog wel met hun werken? Het kan toch niet zo zijn dat er hardwerkende mensen op straat (komen te) staan waar hele gezinnen de dupe van worden? Het uitstel heeft geen zekerheid gebracht, het verlengt de periode van onzekerheid en eerlijk gezegd vind ik dat niet kunnen.

Ben jij klaar voor 2017?

Mijn tip voor 2017 is om niet zomaar door te denderen naar het nieuwe jaar maar om af en toe ook bewust de tijd te nemen om terug- en vooruit te blikken. Een soort onderhoudsbeurt op je ondernemerschap. Blijf vooral doen waar jij talentvol in bent en waar jij blij van wordt. Dit is leuker voor jezelf en beter voor je opdrachtgevers. Sta stil bij wie jij bent als zelfstandig professional en blijf jezelf vooral opnieuw uitvinden.

Ik hoop dat Politiek Den Haag daadwerkelijk durft los te komen van de traditionele partijtegenstellingen en een echte visie laten zien op de noodzakelijke veranderingen op de arbeidsmarkt waarbij de zelfstandig professional een volwaardige plek krijgt in het wetboek.

Zzp’ers verdienen het. Jij verdient het! Ik wens je alvast hele fijne feestdagen toe en een gezond, voorspoedig en ondernemend 2017.


Anne Meint Bouma heeft de afgelopen jaren als sales manager  bij Nuon N.V gewerkt (2008 – 2013) en daarvoor als commercieel manager bij Jufidet (2006 – 2008). Anne Meint Bouma is sinds 2013 directeur van Flexbrain. Je kunt hem ook volgen via LinkedIn of Twitter.